Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei este una dintre subdiviziunile Universităţii de Stat din Moldova.
Specificitatea acestuia este determinată de câteva particularităţi distincte: rolul şi importanţa acestui element structural în funcţionarea, funcţionalitatea, imaginea şi direcţiile strategice de dezvoltare.
Reprezentările sociale şi realitatea obiectivată, prin potenţialul didactico-ştiinţific, şi-a pus amprenta şi asupra existenţei Departamentului Ştiinţe ale Educaţiei, deoarece pregătirea psihopedagogică a studenţilor a fost dintotdeauna percepută ca aspect secundar al pregătirii profesionale.
În baza unei analize retrospective, putem identifica trei etape ale evoluţiei departamentului:
a) catedră cu statut universitar, care oferă pregătirea pedagogică adiacentă pregătirii profesionale de bază;
b) parte componentă a facultăţilor în cadrul cărora se realiza formarea profesională a specialiştilor în domeniu precum și pregătirea pedagogică a studenţilor de la alte specialităţi.
c) departament în cadrul Facultăţii Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, statut care îi oferă o poziţie distinctă a unei subdiviziuni de specialitate, responsabilă de conceptualizarea şi realizarea procesului de formare profesională la specialităţile Psihopedagogie, Educație Pedagogie în învățământul primar și limbă engleză pentru Ciclul I Licență, Management Educațional, Formarea Formatorilor, Consiliere pentru probleme de familie pentru Ciclul II Master.
Pe lângă faptul că mediul universitar a manifestat un gen de rezistenţă şi a demonstrat chiar o anumită opoziţie pregătirii psihopedagogice, ca efect al lipsei de popularitate a profesiei de cadru didactic, profesorii catedrei au contribuit la formarea unei bune imagini a acestui departament. Discipolii lor s-au integrat reuşit în sistemul educaţional al ţării, fiind profesori foarte buni la următoarele discipline şcolare: chimie, biologie, limbă şi literatură română, limbă şi literatură rusă, limbi moderne, fizică, matematică, informatică, istorie şi ştiinţe sociale etc. Poziţia departamentului s-a consolidat în perioada când aceasta a devenit catedră de specialitate, responsabilă de pregătirea specialiştilor în Psihopedagogie, Educaţie Civică. Absolvenţii acestor programe au demonstrat o bună pregătire pentru integrarea în sistemul educaţional al Republicii Moldova, şi nu numai, fiind buni profesionişti pentru poziţii ocupaţionale noi: consilieri în centrele de triere, în centrele educaţionale pentru copii cu dizabilităţi sau devianţe comportamentale; consilieri în centre educaţionale pentru copii şi adulţi, în centre de consiliere în probleme de familie, angajaţi ai MAI şi MAJ în departamente responsabile de educaţia anumitor categorii de cetăţeni. Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei are un rol distinct în cadrul Universităţii de Stat din Moldova şi prin faptul că, în virtutea preocupărilor ştiinţifice şi a competenţelor specifice ale angajaţilor, a fost dintotdeauna implicat în conceptualizarea politicilor educaţionale la nivel de sistem şi la nivel de universitate. Perioada reformei în învăţământul superior a generat o solicitare sporită față de personalul departamentului de a elabora concepţia educaţională şi suportul metodologic. Schimbările în plan curricular, implementarea Procesului Bologna în Universitatea de Stat din Moldova, au fost posibile datorită implicării active a angajaţilor departamentului. Formarea competenţelor profesionale necesare profesorilor universităţii pentru realizarea procesului educaţional prin axarea procesului didactic pe student şi formarea de competenţe a fost obținută în rezultatul implicării active a personalului ştiinţifico-didactic al departamentului. Cultura comportamentală a profesorilor de la departament a contribuit la o schimbare de atitudine, o deschidere a mediului universitar conservator spre noile realizări în domeniul învăţământului superior.
În secolul XXI, educaţia a intrat în etapa de evoluție permanentă şi continuă. Se schimbă percepţia socială asupra educaţiei: durată, vârstă, amplitudă. În acest context devine şi mai complexă activitatea Departamentului Ştiinţe ale Educaţiei privind cercetarea şi predarea. Noile deschideri generează şi noi responsabilităţi. Reconceptualizarea misiunii şi receptivitatea la necesităţile beneficiarilor constituie preocupările curente şi de perspectivă ale departamentului, ca urmare este nevoie de a consolida potenţialul uman al departamentului şi a promova tradiţiile frumoase.
Istoria Departamentului și Științe ale Educației (în denumirea actuală) este istoria oamenilor, evenimentelor, schimbărilor, succeselor și insucceselor. Însă întotdeauana pe parcursul anilor, indiferent de generații de cadre didactice, de statutul acestor structuri în cadrul universității, se observă dorința de a merge înainte, de a promova și valorifica psihologia și științele educației ca cele mai importante domenii în formarea personalității umane. O cotitură esențială privind constituirea unui cadru academic și autonom al Psihologiei și Științelor Educaționale ține de anii 2000/2001. Dacă până atunci în Universitatea de Stat activau doar 1 doctor habilitat și 2-4 doctori în științe în domeniu, actualmente în cadrul departamentului activează 4 doctori habilitați și peste 20 doctori în științe pedagogice și ale educației. În această perioadă au fost înființate Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației; Centrul de Politici Educaționale (redenumit apoi Centrul de Cercetare Științe Sociale și Economice), Centrul de Consiliere Psihologică, Centrul de Consiliere Educațională, Centrul de Ghidare în Carieră și Relații cu Piața Muncii, Școala Doctorală etc. Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentele de Psihologie și Științe ale Educației devin recunoscute pe plan național și internațional prin calitatea formării specialiștilor, prin promovarea inovațiilor, prin cercetări științifice importante, prin deschiderea spre schimbare.