Noutăți și Anunțuri

INOVAȚII DIGITALE ALE SISTEMULUI EDUCAȚIONAL DIN REPUBLICA MOLDOVA

Ghidurile metodologice „Starea de bine în școală” și „Ghidarea în carieră”, elaborate de echipa de cadre didactice de la Universitatea de Stat din Moldova– noi instrumente de predare puse la dispoziția pedagogilor.
Începând de ieri, 09 decembrie și până pe 16 decembrie, se desfășoară sesiunile de instruire a cadrelor didactice din țară privind utilizarea ghidurilor metodologice, care vin în sprijinul creării unui mediu educațional favorabil în școală și susținerii elevilor în luarea deciziilor privind viitorul lor profesional.
Ghidurile au fost elaborate cu sprijinul UNICEF Moldova și al Ministerului Educației și Cercetării, în cadrul Programului „Inovații Digitale ale Sistemului Educațional din Republica Moldova”, finanțat de Parteneriatul Global pentru Educație.
Felicitări, dragi colegi!
În ajunul Zilei Internaționale a Drepturilor Omului, realizările cu caracter didactic și științific ale Departamentului Sociologie și Asistență Sociale a Universității de Stat din Moldova, obținute în anul 2024, au fost apreciate de Oficiul ONU pentru Drepturile Omului.
Am reușit împreună să revizuim planul de studii la programele Sociologie și Asistență Socială prin integrarea abordării bazate pe drepturile omului, să desfășurăm activități de sensibilizare a tinerilor și tinerelor asupra drepturilor omului, să realizăm prima ediție a Conferinței științifice naționale cu participare internațională „Protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități: abordări multidisciplinare” etc.
Aprecierea de astăzi ne încurajează și mai mult să promovăm în continuare drepturile omului. Sunt sigură că în anul 2025 vom reuși să multiplicăm rezultatele.
Mulțumim mult Oficiului ONU pentru Drepturile Omului pentru suport și cooperare!
Astăzi, la Universitatea de Stat din Moldova, sa desfășurat un eveniment remarcabil – conferința științifico-practică „Strategii de prevenire a violenței în bază de gen în contextul multiplelor crize: Spre Beijing +30”.
👩‍🏫 Reprezentanți din mediul academic, societatea civilă, organizații internaționale și studenți din diverse domenii au discutat despre soluțiile necesare pentru combaterea acestui fenomen alarmant. Subiectele abordate au inclus:
➡️ implicarea tinerilor în prevenirea violenței,
➡️ dezvoltarea serviciilor comunitare,
➡️ consolidarea egalității de gen în contexte de criză.
💬 „𝑉𝑖𝑜𝑙𝑒𝑛𝑡̦𝑎 𝑛𝑢 𝑎𝑟𝑒 𝑛𝑖𝑐𝑖𝑜 𝑠𝑐𝑢𝑧𝑎̆, 𝑖𝑎𝑟 𝑓𝑖𝑒𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑑𝑖𝑛𝑡𝑟𝑒 𝑛𝑜𝑖 𝑎𝑟𝑒 𝑢𝑛 𝑟𝑜𝑙 𝑒𝑠𝑒𝑛𝑡̦𝑖𝑎𝑙 𝑑𝑒 𝑗𝑢𝑐𝑎𝑡,” a subliniat Valentina Bodrug-Lungu, dr. hab., moderatoarea evenimentului și Președintă Gender-Centru.
🗣️ Tinerii participanți s-au implicat activ în dezbateri și au adresat întrebări invitaților, dovedind că schimbarea începe cu generațiile tinere.
📑 Detalii complete despre eveniment și concluziile discuțiilor le găsiți în comunicat: https://bit.ly/49khqj8
🌐 Eveniment organizat în parteneriat cu Platforma pentru Egalitate de Gen, Gender-Centru, @Agenția Națională pentru Prevenirea și Combaterea Violenței și Organizația Internațională pentru Migrație IOM Moldova cu suportul Ambasadei SUA în Moldova.

ZIUA INTERNAȚIONALĂ A PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI

Astăzi, 3 decembrie, de Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, ne exprimăm întreaga apreciere și recunoștință față de toți cei care, prin determinare și perseverență, demonstrează că limitele pot fi depășite. Această zi este despre voi – despre puterea voastră de a transforma provocările în reușite și despre curajul de a vă face vocea auzită. Este, de asemenea, un moment de reflecție pentru noi toți, un îndemn să construim o societate mai incluzivă, mai empatică și mai accesibilă. Vă mulțumim pentru exemplul pe care ni-l oferiți în fiecare zi. Prin voi învățăm lecții valoroase de răbdare, solidaritate și iubire pentru diversitatea umană. Astăzi și în fiecare zi, vă mulțumim pentru lecțiile de curaj și determinare pe care ni le oferiți! Vă asigurăm de sprijinul nostru și de dorința de a crea un viitor mai bun, în care barierele să fie eliminate, iar potențialul fiecăruia să fie valorificat pe deplin. Ne angajăm să continuăm să lucrăm împreună pentru un viitor în care fiecare persoană să aibă dreptul și șansa de a-și atinge potențialul maxim.

Tinerii, în prim-planul dezbaterilor despre prevenirea violenței în bază de gen La 2 decembrie 2024 Universitatea de Stat din Moldova (USM) a fost gazda unei dezbateri publice marcante, organizată în cadrul Campaniei internaționale „16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, care a adus în atenție tematici esențiale pentru tineri: relațiile sănătoase, prevenirea violenței și promovarea respectului reciproc. Evenimentul este organizat în colaborare dintre Facultatea Psihologie și Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială și Facultatea de Drept, Universitatea de Stat din Moldova, Agenția Națională de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie, Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), Platforma pentru Egalitate de Gen, Gender-Centru cu suportul Ambasadei SUA în Moldova.

Reprezentanta Organizației Internaționale pentru Migrațiune, Ersilia Apreda, a deschis dezbaterea, subliniind importanța abordării multidisciplinare a fenomenului violenței. „Este esențial să nu limităm discuțiile despre relații și violență la perspectiva juridică sau socială, ci să le integrăm într-un context mai larg, aplicabil vieții de zi cu zi”, a menționat Ersilia Apreda, apreciind implicarea studenților din diverse facultăți.

Evenimentul a inclus sesiuni interactive care au abordat subiecte precum „Violența în relațiile de cuplu – Cum o recunoaștem?” și „Ce facem când observăm violență în relațiile altora?”. Dezbaterile au fost completate de exerciții practice, în cadrul cărora participanții și participantele au fost provocate să rezolve situații dificile prin jocuri de rol și întrebări provocatoare. Maia Șevciuc, decana Facultății Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și A sistență Socială a USM, a subliniat rolul universității în promovarea dezbaterilor pe teme sensibile. „Această campanie este deja un for de dezbateri organizate de USM, la care participă studenți implicați activ în exprimarea viziunilor și atitudinilor lor față de fenomenul violenței, care, deși este larg discutat, continuă să ia amploare,” a menționat decana.

Valentina Bodrug-Lungu, profesor universitar USM, Președinta Gender-Centru, a evidențiat semnificația acestui eveniment în contextul global. „Nu doar că ne aflăm în mijlocul Campaniei „16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, dar marcăm și 30 de ani de la adoptarea Platformei de la Beijing, un document fundamental pentru promovarea egalității de gen. Este important să avem o viziune comună, deoarece violența bazată pe gen este nu doar inacceptabilă, ci și preventibilă”, a declarat experta. Aurica Cebotari, reprezentanta Agenției Naționale pentru Prevenirea și Combaterea Violenței împotriva Femeilor și Violenței în Familie, a explicat în cadrul evenimentului misiunea instituției pe care o reprezintă. Un moment deosebit al evenimentului a fost sesizarea tinerilor cu privire la stereotipurile care justifică deseori comportamentul agresorului. În acest context, Adriana Zaslaveț, Președinta Platformei pentru Egalitate de Gen, a declarat că „stereotipurile sunt o barieră în calea progresului și deseori contribuie la perpetuarea violenței.” Dezbaterea a fost un cadru ideal pentru explorarea ideilor noi și pentru stimularea dialogului între studenți și experți. Participanții au discutat despre impactul violenței asupra relațiilor și viitorului tinerilor. Tinerii au fost activi și s-au antrenat în discuții aprinse despre relații.

Pe parcursul dezbaterilor, participanții și participantele au fost încurajate să reflecteze asupra conceptului de relații sănătoase de către echipa de experți/experte: Alexandru Donos, psiholog, CNFACEM, Valeria Goncear-Pascaru, Dr. în științe ale educației USM, Adriana Zaslaveț, Președinta Platformei pentru Egalitate de gen.

Evenimentul s-a încheiat cu un mesaj optimist privind viitorul, dar și cu un apel la acțiune: tinerii sunt cheia unei societăți bazate pe respect, egalitate și non-violență. Astfel de initiative continuă să aducă în prim-plan importanța educației și a dialogului deschis pentru prevenirea și combaterea violenței în bază de gen.

CONFERINȚA ȘTIINȚIFICĂ NAȚIONALĂ CU PARTICIPARE INTERNAȚIONALĂ „PROTECȚIA DREPTURILOR PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI: ABORDĂRI MULTIDISCIPLINARE”

👨‍🦼Departamentul Sociologie și Asistență Socială și Departamentul Drept Privat, USM în parteneriat cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Oficiul ONU privind Drepturile Omului și Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități din Republica Moldova organizează astăzi, 28 noiembrie, conferința științifică națională cu participare internațională „Protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități: abordări multidisciplinare”.
👥Evenimentul reunește peste 100 de cercetători, practicieni și activiști din diverse domenii: asistență socială, științe juridice, drepturile omului, sociologie, medicină, educație și psihologie, din țară și de peste hotare, care discută politicile și practicile cu privire la protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități, din perspectiva abordării bazate pe drepturile omului. Un alt aspect important vizează valorificarea și promovarea experiențelor pozitive și analiza barierelor întâmpinate de persoanele cu dizabilități în realizarea drepturilor omului.
✅La deschiderea evenimentului au participat Igor Șarov, rectorul Universității de Stat din Moldova, Vasile Cușca, secretar de stat al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Bea Ferenci, șefa Oficiului ONU pentru Drepturile Omului, Vitalie Meșter, Președintele Alianței Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități, Sergiu Brînza, decanul Facultății de Drept și Maia Șevciuc, decana Facultății Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială. Vorbitorii au accentuat nevoia desfășurării cercetărilor științifice pentru a impulsiona abordarea bazată pe drepturile omului a dizabilității atât în politici, cât și în activitatea practică.
🧑‍💻Conferința se desfășoară în format hibrid, organizată în două ateliere: Atelierul 1 – Abordarea bazată pe drepturile omului a dizabilității și Atelierul 2 – Protecția persoanelor cu dizabilități în politicile sectoriale.
📌Totodată, conferința servește în calitate de platformă de discuții și advocacy dintre instituțiile guvernamentale, instituții naționale în domeniul drepturilor omului, mediul academic, societatea civilă și persoanele cu dizabilități de pe ambele maluri ale râului Nistru, precum și din în afara țării, pentru o conștientizare plenară și realizare a integrării drepturilor persoanelor cu dizabilități în politici sectoriale, asigurându-se astfel incluziunea socială a acestora.
🗣Conferința este organizată în contextul marcării în data de 3 decembrie a Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități, instituită de Adunarea Generală a ONU în anul 1992. Republica Moldova a ratificat în anul 2010 Convenția ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, aliniindu-se astfel la mecanismele și standardele internaționale pentru a nu lăsa pe nimeni în urmă.

PARTENERIATE DINTRE UNIVERSITĂȚI

În perioada 21-22 noiembrie 2024 doamna Valentina Bodrug-Lungu, profesor universitar, Universitatea de Stat din Moldova, la invitația UNICEF ECARO, în calitate de expertă internațională în gender și profesor invitat, a ținut discursuri pe tematica gender și VBG în situații de urgență, în fața studenților și profesorilor din Universitatea NarXoz din Almaty, Kazakhstan.

 

‼️ȘEDINȚA MONITORILOR DE GRUPE AI FACULTĂȚII PȘESAS‼️

‼️Ședința monitorilor de grupe ai facultății PȘESAS‼️
📍Joi, 21 noiembrie, ora 13.00, sala 503
Scop:
✅Alegerea unui student reprezentant al Facultății în Senatul USM;
✅Întrebări/ răspunsuri- prodecan/ studenți- asupra procesului de învățământ;
✅Informarea despre organizarea sesiunii de iarna- 2024/2025.
Masă rotundă cu genericul ,,Educația în 2024: Realități, Provocări și Modalități de adaptare”
Pe 16 noiembrie curent, cadre didactice și studenți de la Departamentul Științe ale Educaţiei, au participat la un eveniment online în contextul Zilei Internaționale a Toleranței.
La eveniment s-au implicat 65 de educatori, profesori, consilieri școlari și alți specialiști în educație din învățământul preuniversitar din Republica Moldova, precum și cca 25 de masteranzi de la diferite facultăți ale USM.
Masa rotundă a transmis despre necesitatea educației prin cultivarea cunoașterii, empatiei și diversității, care devine fundamentul dezvoltării toleranței în societatea actuală. Integrarea toleranței în procesul educațional fiind esențială pentru pregătirea elevilor ca cetățeni responsabili, capabili să contribuie la coeziunea socială și la dezvoltarea unei lumi bazate pe principii de egalitate și justiție socială.
Această masă rotundă a fost realizată datorită parteneriatului educațional dintre Centrul de Resurse Didactice pentru Educația Interculturală (CRDEIC) USM, Clubul „Viitorii Pedagogi” (CVP) al Facultatea Psihologie şi Şt.ale Ed., Sociologie și Asistență și Centrul de Resurse pentru Formare Continuă USM (CRFC).
Moderatori:
Darii Ludmila, dr., conf. univ., șef CRDEIC USM
Tatiana Turchină, șef Departament Formare Continuă, USM, psiholog, lector universitar.

ACTIVITATE INFORMATIVĂ CU TEMATICA: PREVENIREA SUICIDULUI

📖📖📖Activitate informativă și practică pentru studenții anului 3, specialitatea Psihologie
Astăzi studenții anului 3 au avut ocazia să participe la o întâlnire susținută de Liuba Ceban, suicidolog, fondatoarea Liniei Verzi pentru Prevenirea Suicidului.
În cadrul activității au fost abordate teme legate de:
– Miturile despre suicid
– Fazele actului suicidar
– Comunicarea eficientă cu persoanele vulnerabile
La final studenții au fost încurajați să se implice în voluntariat la Linia Verse pentru Prevenirea Suicidului, o inițiativă care salvează vieți.
👏Mulțumim, Liuba Ceban, pentru inspirație și implicare!
14 noimbrie, Ziua Profesională a Sociologului! 🌍
Felicitări, dragi sociologi, vă dorim ca munca voastră să continue să ne ajute să înțelegem mai bine lumea și oamenii din jurul nostru, să construim societăți mai echitabile și să inspirăm schimbarea! 🌱
Departamentul Sociologie Asistenta Sociala
Anastasia Oceretnii

LABORATOR DE CERCETARE SOCIALĂ, INOVARE ȘI DATE “DIMITRIE GUSTI”

𝑼𝒏 𝑳𝒂𝒃𝒐𝒓𝒂𝒕𝒐𝒓 𝒅𝒆 𝑪𝒆𝒓𝒄𝒆𝒕𝒂𝒓𝒆 𝑺𝒐𝒄𝒊𝒂𝒍𝒂̆, 𝑰𝒏𝒐𝒗𝒂𝒓𝒆 𝒔̗𝒊 𝑫𝒂𝒕𝒆 𝒂 𝒇𝒐𝒔𝒕 𝒍𝒂𝒏𝒔𝒂𝒕 𝒍𝒂 𝑼𝒏𝒊𝒗𝒆𝒓𝒔𝒊𝒕𝒂𝒕𝒆𝒂 𝒅𝒆 𝑺𝒕𝒂𝒕 𝒅𝒊𝒏 𝑴𝒐𝒍𝒅𝒐𝒗𝒂
🎉Un nou spațiu modern și resurse inovatoare pentru studenți și cercetători de la Universitatea de Stat din Moldova (USM) a fost inaugurat astăzi, în cadrul Facultatea Psihologie şi Şt.ale Ed., Sociologie și Asistență Socială, USM. Crearea Laboratorului de Cercetare Socială, Inovare și Date, în numele sociologului român „Dimitrie Gusti”, a fost posibilă grație sprijinului UNFPA Moldova, UNDP Moldova, Ambasada Japoniei în Republica Moldova/ 在モルドバ日本国大使館 și a Guvernului României prin Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM).
🤝Deschiderea Laboratorului a avut loc în prezența rectorului USM, Igor Șarov, a partenerilor: Adrian Dupu, secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova; Dr. Karina A.Nersesyan, Reprezentantă UNFPA în Moldova; Excelența Sa Yoichiro Yamada, Ambasadorul Japoniei în Republica Moldova; Olesea Cazacu, Coordonatoare de programe, Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Moldova; studenți și profesori, marcând astfel și Ziua Profesională a Sociologului în Republica Moldova, instituită în 2012 pentru a celebra contribuțiile din domeniul sociologiei.
🕵️‍♂️Laboratorul este destinat formării viitorilor sociologi și asistenți sociali în arta cercetării sociale și comportamentale și a managementului de date statistice pentru dezvoltare. Facilitățile laboratorului includ spații dotate pentru cercetare empirică și analiză de date, oferind studenților oportunități de a participa la studii tematice și de a interacționa cu specialiști naționali și internaționali. De asemenea, platforma Laboratorului va găzdui prezentări, ateliere de lucru și discuții cu experți, consolidând colaborarea între universitate, studenți și sectorul de afaceri.

DIMENSIUNEA DE GEN ÎN SISTEMUL EDUCAȚIONAL

La data de 14 noiembrie, Centrul de Resurse Didactice pentru Educația Interculturală USM a găzduit o masă rotundă pe tema Dimensiunea de gen în sistemul educațional. Discuția a fost moderată de doamna dr. hab., prof. univ. Valentina Bordul și de dr., conf. univ. Ludmila Darii, șefa centrului, oferind participanților o perspectivă profundă și actuală asupra subiectului.
La eveniment au luat parte studenți ai anului III de la specializările Psihopedagogie, Pedagogia Învățământului Primar și Limba Engleză, care au contribuit cu idei și experiențe valoroase.
Mulțumim tuturor participanților pentru implicare și pentru susținerea unui dialog constructiv despre diversitatea de gen în educație!

În data de 12 noiembrie curent, studentele de la sp. Psihopedagogie și Pedagogie în înv. primar și l. engleză, anii 2 și 3, au realizat o vizită la Muzeul de Istorie al or. Chișinău (Turnul de apă), monument de categorie națională, devenit între timp un spațiu important al educației și dialogului cultural.
𝐒𝐜𝐨𝐩𝐮𝐥 𝐩𝐫𝐢𝐧𝐜𝐢𝐩𝐚𝐥 𝐚𝐥 𝐯𝐢𝐳𝐢𝐭𝐞𝐢 a fost de a ne conecta cu bogata cultură și istorie a Chișinăului.
În acest context, gazdele ne-au prezentat patrimoniul muzeal constituit din cca 27 mii de exponate, dintre care, în expoziția permanentă sunt expuse 1075 unități.
Ne declarăm impresionate de stilul eclectic al muzeului, care reprezintă o destinație obligatorie pentru toți cei interesați de istoria și cultura fascinantă a capitalei.
𝐶𝑎𝑑𝑟𝑒 𝑑𝑖𝑑𝑎𝑐𝑡𝑖𝑐𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙𝑒:
Nadejda Butnari, dr. lect.
Ludmila Darii, dr. conf.
Margarita Belecciu, asist.
Pe 8 noiembrie curent, la Facultatea Psihologie şi Şt.ale Ed., Sociologie și Asistență Socială, s-a desfășurat un masterclass susținut de dna Alla Prisacaru, psihopedagog și logoped, în colaborare cu dr. conf. univ. Darii Ludmila.
Dna Prisacaru este o profesionistă cu o formare diversificată, având absolvite programe de reconversie profesională în neuropsihologie și terapie comportamentală, fiind specializată în metoda ABA. De asemenea, dumneaei deține un masterat în comunicare alternativă, incluzând limbajul semnelor și sistemul Braille, având o vastă experiență ca psihopedagog și logoped practician.
Astfel, studenții prezenți de la sp. Psihologie (Ps2204ru) și Pedagogie în înv. primar și l. engleză (PIPLE2107), s-au bucurat de o experiență inedită privind intervențiile logopedice pentru elevii cu tulburări de vorbire. Aceștia au fost foarte implicați, adresând numeroase întrebări și participând activ la activitățile practice, ceea ce a făcut evenimentul extrem de interactiv și benefic pentru formarea lor profesională.
Mulțumim pe această cale, dlor dr. prof.univ. decan Șevciuc Maia, dr. conf. univ. șef Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei Viorica Reaboi și dr. prodecan Valeria Botezatu, pentru susținerea și deschiderea oficială a evenimentului.

Conferința Științifică cu participare internațională "Integrare prin Cercetare și Inovare"

EVENIMENT ȘTIINȚIFIC DE PROMOVARE A IMPERATIVELOR ȘTIINȚELOR EDUCAȚIEI ÎN CONTEXT ACUTUAL

𝐄𝐯𝐞𝐧𝐢𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐬̗𝐭𝐢𝐢𝐧𝐭̗𝐢𝐟𝐢𝐜 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐦𝐨𝐯𝐚𝐫𝐞 𝐚 𝐢𝐦𝐩𝐞𝐫𝐚𝐭𝐢𝐯𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐬̗𝐭𝐢𝐢𝐧𝐭̗𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̗𝐢𝐞𝐢 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐞𝐱𝐭 𝐚𝐜𝐭𝐮𝐚𝐥
La data de 7 noiembrie curent, în cadrul 𝐴𝑡𝑒𝑙𝑖𝑒𝑟𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑆̗𝑡𝑖𝑖𝑛𝑡̗𝑒 𝑎𝑙𝑒 𝐸𝑑𝑢𝑐𝑎𝑡̗𝑖𝑒𝑖 de la Facultatea de PȘESAS, s-a desfășurat 𝐂𝐨𝐧𝐟𝐞𝐫𝐢𝐧𝐭̧𝐚 𝐬̧𝐭𝐢𝐢𝐧𝐭̧𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚̆ 𝐧𝐚𝐭̧𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐚̆ 𝐜𝐮 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐢𝐜𝐢𝐩𝐚𝐫𝐞 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐧𝐚𝐭̧𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐚̆ „𝐈𝐧𝐭𝐞𝐠𝐫𝐚𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐜𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐬̧𝐢 𝐢𝐧𝐨𝐯𝐚𝐫𝐞”, eveniment dedicat 𝑍𝑖𝑙𝑒𝑖 𝐼𝑛𝑡𝑒𝑟𝑛𝑎𝑡̗𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙𝑒 𝑎 𝑆̗𝑡𝑖𝑖𝑛𝑡̗𝑒𝑖 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑃𝑎𝑐𝑒 𝑠̗𝑖 𝐷𝑒𝑧𝑣𝑜𝑙𝑡𝑎𝑟𝑒.
Activitatea a (re)unit în format mixt mai mulți participanți, cadre didactice, cercetători și doctoranzi de la USM și alte instituții de învățământ superior din țară: UPS ,,Ion Creangă”, UTM, ULIM și USMF ,,Nicolae Testemițeanu”, dar și din România.
Lucrările conferinței s-au desfășurat într-o manieră interactivă, fiind axate pe prezentarea unor comunicări cu tematică educațională actuală privind: formarea continuă a cadrelor didactice din perspectiva educției incluzive timpurii; comunicarea interinstituțională și colaborarea în învățământul preuniversitar; strategii metacognitive în procesul de învățare a limbii străine; proiectul ca metodă eficientă de colaborare în cadrul evaluării sumative etc.
În cadrul seminarelor din 29 – 31 octombrie curent, studentele anului III de la sp. Pedagogie în învățământul primar și limba engleză, ghidate de dna Darii Ludmila, dr. conf. univ., au avut parte de o experiență formativă inedită în aer liber, unde au explorat metode alternative de predare și învățare. Astfel, studentele au fost implicate în activități interactive, jocuri educative și discuții. A fost un moment de recreere, învățare, dar și distracție, un prilej minunat de a experimenta și de a se conecta într-un mod autentic cu colegele. Ținem să menționăm că această experiență a fost decât un preambul, urmând să fie organizate și pe viitor activități similare, care să sprijine formarea la studenți într-un cadru de învățare natural.

ACTIVITATE NONFORMALĂ LA MUZEUL NAȚIONAL PEDAGOGIC

La data de 04 noiembrie curent, studenții anului 1 de la sp. Psihopedagogie și Pedagogie în înv. primar și l. engleză, însoțiți de tutori, L. Darii, dr. conf. univ. și V. Clichici, dr. lect. univ., au realizat o vizită la Muzeul Național Pedagogic din Republica Moldova.
Vizita a avut drept scop cercetarea/documentarea asupra resurselor istorice privind „Evoluția învățământului din Moldova: de la conținuturi tradiționale la cele moderne”.
Oaspeții au fost onorați să fie găzduiți de expertul muzeograf dl Simion Musteață, dr., conf. univ., care le-a comunicat diverse perioade ale evoluției învățământului din Moldova, accentuând următoarele valori cu impact:
✅️ încă din perioada interbelică a Basarabiei, inițierea sistemului de învățământ era instituit pe principiile europene și democratice;
✅️ pedagogi remarcabili prin activitatea didactică, dar și științifică la nivel de popularizare, au oferit modele socio-educaționale, indiferent de perioada istorică;
✅️ conținuturi educaționale integrate și diverse resurse didactice, care atestă identitatea noastră ca popor român, dar și deschiderea către interculturalitate etc.
Studenții au rămas impresionați de tezaurul cultural-istoric al pedagogiei naționale, fiind inspirați să reflecteze asupra întrebării: ce valori cultivăm pentru a transmite urmașilor noștri discipoli?
Ne exprimăm gratitudinea pentru îndelungata şi prestigioasa activitate cu muzeografii experți în domeniul științe ale educației. Mulțumim dlui director, Valeriu Volcov, dr. pentru coordonare profesională în colaborare cu Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei USM.

LECȚIA PUBLICĂ „TEORIA ÎNVĂȚĂRII TRANSFORMATIVE ÎN PRACTICĂ” SUSȚINUTĂ DE PROF. DR. SASKIA ESCHENBACHER

Pe data de 4 noiembrie 2024, în cadrul Facultății de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, comunitatea academică a participat la lecția publică cu genericul „Teoria învățării transformative în practică”, susținută de Prof. Dr. Saskia Eschenbacher, expertă în educația și consilierea adulților de la Universitatea de Științe Aplicate Akkon din Berlin Germania. Prof. Dr. Saskia Eschenbacher a împărtășit cu publicul prezent fundamentele teoretice ale învățării transformative și exemple practice din experiența sa. Evenimentul a inclus o sesiune interactivă, în care participanții au fost invitați să își exprime punctele de vedere și să adreseze întrebări legate de aplicabilitatea teoriei în contexte diverse. Discuțiile au relevat interesul pentru modul în care învățarea transformativă poate stimula capacitatea de adaptare la schimbările complexe ale societății moderne, precum și modul în care aceasta poate contribui la creșterea rezilienței individuale.

BALUL BOBOCILOR 2024

📍Ieri, 31.10.2024, în cadrul Facultatea Psihologie şi Şt.ale Ed., Sociologie și Asistență Socială, USM s-a desfășurat cel mai frumos eveniment al toamnei- ,,Balul Bobocilor, ediția 2024”🐥
Felicitări tuturor participanților, din cadrul Departament Psihologie USM , Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei USM și Departamentul Sociologie Asistenta Sociala pentru creativitatea de care au dat dovadă, pentru ingeniozitate și implicare, și pentru atmosfera incendiară pe care au creat-o.

PREVENIREA TRAFICULUI DE FIINȚE UMANE: EDUCAȚIE, CONȘTIENTIZARE ȘI RESPONSABILITATE SOCIALĂ

Pe 28 octombrie 2024, Facultatea de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială a găzduit o activitate educativă în cadrul Campaniei naționale „Săptămâna luptei împotriva traficului de ființe umane”. Facilitatorii din cadrul Centrului Național de Formare, Asistență, Consiliere și Educație din Moldova (CNFACEM) au oferit studenților o sesiune de informare și conștientizare cu privire la riscurile traficului de ființe umane și modalitățile de prevenire

ACTIVITATE CU STUDENȚII ÎN CADRUL PROIECTULUI PROTACIS, IMPLEMENTAT DE LUMOS, ÎN CADRUL FACULTĂȚII DE PSIHOLOGIE, ȘTIINȚE ALE EDUCAȚIEI, SOCIOLOGIE ȘI ASISTENȚĂ SOCIALĂ

În data de 17 octombrie 2024, Lumos Foundation Londra, Marea Britanie Sucursala din Republica Moldova a desfășurat atelierul atelier de lucru dedicat studenților de la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, în cadrul proiectului ProTACIS (Promovăm Toleranța, Acceptarea, Coeziunea și Incluziunea Socială). Acest proiect, implementat cu sprijinul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova, își propune să susțină formarea specialiștilor în incluziunea socială a copiilor vulnerabili.

LECȚIE PUBLICĂ LA SUBIECTUL „SENSUL MUNCII – SENSUL VIEȚII”

Pe data de 24 octombrie, Doamna Inga Rusu, profesionistă cu o vastă experiență în domeniul psihologiei în Franța, a susținut o lecție publică la subiectul „Sensul muncii – Sensul vieții” pentru studenții anului 2, specialitatea Psihologie, Departamentul Psihologie, Facultatea Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, USM!

👩‍🏫În cadrul proiectului ,,Schimb de bune practici în educație și cercetare”, coordonat de Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, am avut onoarea de a avea ca participanți atât profesori, cât și studenți ai facultății de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială din Republica Moldova. Acești participanți au fost reprezentanți ai Departament Psihologie USM și Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei USM, contribuind astfel la o experiență educativă și interactivă deosebită.📚
Componenta de formare și informare a proiectului a fost prevăzută de 5 cursuri destinate cadrelor didactice universitare, studenților și doctoranzilor de la Universitatea de Stat din Moldova, cu genericul: 
1. Etică și integritate academică;
2. Diversitate și incluziune în cercetare și educație;
3. Scriere academică;
4. Promovarea nediscriminării în mediul academic;
5. Metode inovative în educație și cercetare.
Proiectul ,,Schimb de bune practici în educație și cercetare” a avut ca scop: promovarea cercetătorilor, a proiectelor și calității actului educațional la nivel academic; promovarea principiilor și practicilor de etică academică, ale nediscriminării și ale diversității și incluziunii în educație; promovarea valorilor culturale naționale și europene.
Mulțumiri considerabile organizatorilor Universitatea din București, cât și a participanților Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială! ❤️