ZIUA INTERNAȚIONALĂ A PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI
Astăzi, 3 decembrie, de Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, ne exprimăm întreaga apreciere și recunoștință față de toți cei care, prin determinare și perseverență, demonstrează că limitele pot fi depășite. Această zi este despre voi – despre puterea voastră de a transforma provocările în reușite și despre curajul de a vă face vocea auzită. Este, de asemenea, un moment de reflecție pentru noi toți, un îndemn să construim o societate mai incluzivă, mai empatică și mai accesibilă. Vă mulțumim pentru exemplul pe care ni-l oferiți în fiecare zi. Prin voi învățăm lecții valoroase de răbdare, solidaritate și iubire pentru diversitatea umană. Astăzi și în fiecare zi, vă mulțumim pentru lecțiile de curaj și determinare pe care ni le oferiți! Vă asigurăm de sprijinul nostru și de dorința de a crea un viitor mai bun, în care barierele să fie eliminate, iar potențialul fiecăruia să fie valorificat pe deplin. Ne angajăm să continuăm să lucrăm împreună pentru un viitor în care fiecare persoană să aibă dreptul și șansa de a-și atinge potențialul maxim.
Tinerii, în prim-planul dezbaterilor despre prevenirea violenței în bază de gen La 2 decembrie 2024 Universitatea de Stat din Moldova (USM) a fost gazda unei dezbateri publice marcante, organizată în cadrul Campaniei internaționale „16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, care a adus în atenție tematici esențiale pentru tineri: relațiile sănătoase, prevenirea violenței și promovarea respectului reciproc. Evenimentul este organizat în colaborare dintre Facultatea Psihologie și Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială și Facultatea de Drept, Universitatea de Stat din Moldova, Agenția Națională de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie, Organizația Internațională pentru Migrație (OIM), Platforma pentru Egalitate de Gen, Gender-Centru cu suportul Ambasadei SUA în Moldova.
Reprezentanta Organizației Internaționale pentru Migrațiune, Ersilia Apreda, a deschis dezbaterea, subliniind importanța abordării multidisciplinare a fenomenului violenței. „Este esențial să nu limităm discuțiile despre relații și violență la perspectiva juridică sau socială, ci să le integrăm într-un context mai larg, aplicabil vieții de zi cu zi”, a menționat Ersilia Apreda, apreciind implicarea studenților din diverse facultăți.
Evenimentul a inclus sesiuni interactive care au abordat subiecte precum „Violența în relațiile de cuplu – Cum o recunoaștem?” și „Ce facem când observăm violență în relațiile altora?”. Dezbaterile au fost completate de exerciții practice, în cadrul cărora participanții și participantele au fost provocate să rezolve situații dificile prin jocuri de rol și întrebări provocatoare. Maia Șevciuc, decana Facultății Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și A sistență Socială a USM, a subliniat rolul universității în promovarea dezbaterilor pe teme sensibile. „Această campanie este deja un for de dezbateri organizate de USM, la care participă studenți implicați activ în exprimarea viziunilor și atitudinilor lor față de fenomenul violenței, care, deși este larg discutat, continuă să ia amploare,” a menționat decana.
Valentina Bodrug-Lungu, profesor universitar USM, Președinta Gender-Centru, a evidențiat semnificația acestui eveniment în contextul global. „Nu doar că ne aflăm în mijlocul Campaniei „16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen”, dar marcăm și 30 de ani de la adoptarea Platformei de la Beijing, un document fundamental pentru promovarea egalității de gen. Este important să avem o viziune comună, deoarece violența bazată pe gen este nu doar inacceptabilă, ci și preventibilă”, a declarat experta. Aurica Cebotari, reprezentanta Agenției Naționale pentru Prevenirea și Combaterea Violenței împotriva Femeilor și Violenței în Familie, a explicat în cadrul evenimentului misiunea instituției pe care o reprezintă. Un moment deosebit al evenimentului a fost sesizarea tinerilor cu privire la stereotipurile care justifică deseori comportamentul agresorului. În acest context, Adriana Zaslaveț, Președinta Platformei pentru Egalitate de Gen, a declarat că „stereotipurile sunt o barieră în calea progresului și deseori contribuie la perpetuarea violenței.” Dezbaterea a fost un cadru ideal pentru explorarea ideilor noi și pentru stimularea dialogului între studenți și experți. Participanții au discutat despre impactul violenței asupra relațiilor și viitorului tinerilor. Tinerii au fost activi și s-au antrenat în discuții aprinse despre relații.
Pe parcursul dezbaterilor, participanții și participantele au fost încurajate să reflecteze asupra conceptului de relații sănătoase de către echipa de experți/experte: Alexandru Donos, psiholog, CNFACEM, Valeria Goncear-Pascaru, Dr. în științe ale educației USM, Adriana Zaslaveț, Președinta Platformei pentru Egalitate de gen.
Evenimentul s-a încheiat cu un mesaj optimist privind viitorul, dar și cu un apel la acțiune: tinerii sunt cheia unei societăți bazate pe respect, egalitate și non-violență. Astfel de initiative continuă să aducă în prim-plan importanța educației și a dialogului deschis pentru prevenirea și combaterea violenței în bază de gen.
CONFERINȚA ȘTIINȚIFICĂ NAȚIONALĂ CU PARTICIPARE INTERNAȚIONALĂ „PROTECȚIA DREPTURILOR PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI: ABORDĂRI MULTIDISCIPLINARE”
PARTENERIATE DINTRE UNIVERSITĂȚI
În perioada 21-22 noiembrie 2024 doamna Valentina Bodrug-Lungu, profesor universitar, Universitatea de Stat din Moldova, la invitația UNICEF ECARO, în calitate de expertă internațională în gender și profesor invitat, a ținut discursuri pe tematica gender și VBG în situații de urgență, în fața studenților și profesorilor din Universitatea NarXoz din Almaty, Kazakhstan.
‼️ȘEDINȚA MONITORILOR DE GRUPE AI FACULTĂȚII PȘESAS‼️
ACTIVITATE INFORMATIVĂ CU TEMATICA: PREVENIREA SUICIDULUI
Felicitări, dragi sociologi, vă dorim ca munca voastră să continue să ne ajute să înțelegem mai bine lumea și oamenii din jurul nostru, să construim societăți mai echitabile și să inspirăm schimbarea!
Departamentul Sociologie Asistenta Sociala
Anastasia Oceretnii
LABORATOR DE CERCETARE SOCIALĂ, INOVARE ȘI DATE “DIMITRIE GUSTI”
DIMENSIUNEA DE GEN ÎN SISTEMUL EDUCAȚIONAL
La data de 14 noiembrie, Centrul de Resurse Didactice pentru Educația Interculturală USM a găzduit o masă rotundă pe tema Dimensiunea de gen în sistemul educațional. Discuția a fost moderată de doamna dr. hab., prof. univ. Valentina Bordul și de dr., conf. univ. Ludmila Darii, șefa centrului, oferind participanților o perspectivă profundă și actuală asupra subiectului.
La eveniment au luat parte studenți ai anului III de la specializările Psihopedagogie, Pedagogia Învățământului Primar și Limba Engleză, care au contribuit cu idei și experiențe valoroase.
Mulțumim tuturor participanților pentru implicare și pentru susținerea unui dialog constructiv despre diversitatea de gen în educație!
Dna Prisacaru este o profesionistă cu o formare diversificată, având absolvite programe de reconversie profesională în neuropsihologie și terapie comportamentală, fiind specializată în metoda ABA. De asemenea, dumneaei deține un masterat în comunicare alternativă, incluzând limbajul semnelor și sistemul Braille, având o vastă experiență ca psihopedagog și logoped practician.
Conferința Științifică cu participare internațională "Integrare prin Cercetare și Inovare"
EVENIMENT ȘTIINȚIFIC DE PROMOVARE A IMPERATIVELOR ȘTIINȚELOR EDUCAȚIEI ÎN CONTEXT ACUTUAL
ACTIVITATE NONFORMALĂ LA MUZEUL NAȚIONAL PEDAGOGIC
LECȚIA PUBLICĂ „TEORIA ÎNVĂȚĂRII TRANSFORMATIVE ÎN PRACTICĂ” SUSȚINUTĂ DE PROF. DR. SASKIA ESCHENBACHER
Pe data de 4 noiembrie 2024, în cadrul Facultății de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, comunitatea academică a participat la lecția publică cu genericul „Teoria învățării transformative în practică”, susținută de Prof. Dr. Saskia Eschenbacher, expertă în educația și consilierea adulților de la Universitatea de Științe Aplicate Akkon din Berlin Germania. Prof. Dr. Saskia Eschenbacher a împărtășit cu publicul prezent fundamentele teoretice ale învățării transformative și exemple practice din experiența sa. Evenimentul a inclus o sesiune interactivă, în care participanții au fost invitați să își exprime punctele de vedere și să adreseze întrebări legate de aplicabilitatea teoriei în contexte diverse. Discuțiile au relevat interesul pentru modul în care învățarea transformativă poate stimula capacitatea de adaptare la schimbările complexe ale societății moderne, precum și modul în care aceasta poate contribui la creșterea rezilienței individuale.
BALUL BOBOCILOR 2024
📍Ieri, 31.10.2024, în cadrul Facultatea Psihologie şi Şt.ale Ed., Sociologie și Asistență Socială, USM s-a desfășurat cel mai frumos eveniment al toamnei- ,,Balul Bobocilor, ediția 2024”🐥
Felicitări tuturor participanților, din cadrul Departament Psihologie USM , Departamentul Ştiinţe ale Educaţiei USM și Departamentul Sociologie Asistenta Sociala pentru creativitatea de care au dat dovadă, pentru ingeniozitate și implicare, și pentru atmosfera incendiară pe care au creat-o.
PREVENIREA TRAFICULUI DE FIINȚE UMANE: EDUCAȚIE, CONȘTIENTIZARE ȘI RESPONSABILITATE SOCIALĂ
Pe 28 octombrie 2024, Facultatea de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială a găzduit o activitate educativă în cadrul Campaniei naționale „Săptămâna luptei împotriva traficului de ființe umane”. Facilitatorii din cadrul Centrului Național de Formare, Asistență, Consiliere și Educație din Moldova (CNFACEM) au oferit studenților o sesiune de informare și conștientizare cu privire la riscurile traficului de ființe umane și modalitățile de prevenire
ACTIVITATE CU STUDENȚII ÎN CADRUL PROIECTULUI PROTACIS, IMPLEMENTAT DE LUMOS, ÎN CADRUL FACULTĂȚII DE PSIHOLOGIE, ȘTIINȚE ALE EDUCAȚIEI, SOCIOLOGIE ȘI ASISTENȚĂ SOCIALĂ
În data de 17 octombrie 2024, Lumos Foundation Londra, Marea Britanie Sucursala din Republica Moldova a desfășurat atelierul atelier de lucru dedicat studenților de la Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, în cadrul proiectului ProTACIS (Promovăm Toleranța, Acceptarea, Coeziunea și Incluziunea Socială). Acest proiect, implementat cu sprijinul Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova, își propune să susțină formarea specialiștilor în incluziunea socială a copiilor vulnerabili.
LECȚIE PUBLICĂ LA SUBIECTUL „SENSUL MUNCII – SENSUL VIEȚII”
Pe data de 24 octombrie, Doamna Inga Rusu, profesionistă cu o vastă experiență în domeniul psihologiei în Franța, a susținut o lecție publică la subiectul „Sensul muncii – Sensul vieții” pentru studenții anului 2, specialitatea Psihologie, Departamentul Psihologie, Facultatea Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, USM!